Ponad 100 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej pojawiło się na rynku między początkiem kwietnia i końcem czerwca. Więcej niż 50% stanowiły mniejsze formaty handlowe. Drugi kwartał, obok parków handlowych, należał także do centrów typu convenience. W analizowanym okresie dało się również zaobserwować kontynuację trendu polegającego na uszczupleniu rynkowych udziałów dużych marketów na rzecz sieci dyskontowych.
– Pomimo tego, że inflacja rośnie kolejny miesiąc z rzędu, w pierwszym półroczu nie było widać jeszcze jej znaczącego wpływu na ograniczenie popytu, szczególnie w sklepach z odzieżą. Jest to efekt miksu zniesienia pandemicznych ograniczeń oraz wpływu pory roku. Wiosna i lato to naturalnie lepsze nastroje zakupowe, na których korzysta wiele sieci notując odbicie sprzedażowe. Pokazują to także dane zbierane przez PRCH, z których wynika, że w maju 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 m kw. powierzchni najmu była o 7,8% wyższa w porównaniu do przed pandemicznego maja 2019. Wzrost widoczny był również w obrotach, które porównując kwiecień 2022 i 2019 urosły o 13 proc.
mówi Renata Weikert z Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate Poland.
Należy jednak pamiętać, że wyższe obroty nie oznaczają, że Polacy kupują więcej. Polacy na pewno kupują ostrożniej, mając na uwadze wciąż pogarszającą się koniunkturę gospodarczą, a na wzrost wartości koszyka wpływa galopująca inflacja(od kwietnia 2019 roku, który był ostatnim przed pandemicznym rokiem, cena koszyka wzrosła o ponad 20%), tym samym bezpośrednio przekładając się na poziom obrotów
dodaje Renata
- Autorzy analizy zwracają uwagę na coraz istotniejszą rolę, jaką odgrywa re-commerce, za którym stoją motywacje ekologiczne i ekonomiczne przy jednoczesnym mocnym wsparciu wiedzy technologicznej oraz wyrazistym i zapadającym w pamięć przekazem marketingowym. – Gospodarka cyrkularna zmienia obraz handlu w internecie i w niedalekiej przyszłości odciśnie piętno na rynku magazynowym i logistycznym. Najpierw jej potencjał dostrzegły start-upy – które dziś są potężnymi, wycenionymi na miliardy dolarów marketplace’ami – a teraz czas na duże, globalne firmy jak Zalando Circle. Szacunki mówią, że rynek odzieży z drugiej ręki w latach 2022-2026 co najmniej się podwoi, a sam sektor będzie rósł w tempie 15-16 proc. rocznie
zaznacza Małgorzata Fibakiewicz, z działu Business and Intelligence HUB, BNP Paribas Real Estate Poland.