W pierwszym kwartale roku, rynek nieruchomości handlowych rozwijał się w cieniu inflacji. Pojawiła się na nim znaczna ilość nowej podaży, zadebiutowały nowe marki, dawne warszawskie centrum handlowe Fort Wola otworzyło się w nowej odsłonie, a właściciele obiektów czerpali kolejne korzyści płynące z wdrażania zielonych rozwiązań zgodnych z ESG.
Kluczowe dane:
- Istniejąca powierzchnia handlowa: ok. 15,8 mln m kw.
- Nowa podaż I kw. 2023 r.: 82 tys. m kw.
- Średnia odwiedzalność centrów handlowych (styczeń 2023 r./styczeń 2022 r., poniedziałek-niedziela): 17,8%
- Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (GUS: luty 2023 r.): 8,7%
- Nowa powierzchnia w budowie (z terminem oddania do końca 2024 r.): 280 tys. m kw.
- Zmiana formatu i rozbudowy (z terminem oddania do końca 2024 r.): 120 tys. m kw.
Po fuzji Orlenu i Lotosu, część stacji przejął węgierski koncern MOL, otwierając pierwszą stację pod swoim szyldem w lutym 2023 r. W kolejnych miesiącach sporo będzie się działo w kwestii debiutów i nowych otwarć. Zaplanowane są uruchomienia sklepów Woolworth, Butlers, Popeyes oraz pierwszych placówek Żabka Drive.
mówi Klaudia Okoń, Starsza Konsultantka, Dział Business Intelligence Hub & Consultancy BNP Paribas Real Estate Poland.
Stare po nowemu
Niedobór działek zmusza deweloperów do zainteresowania się starszymi obiektami. Coraz częściej będziemy obserwować, jak centra handlowe I generacji albo inne zamknięte obiekty po transformacji będą wracać na rynek. Dobrze zaplanowane i policzone strategie zmian odegrają kluczową rolę w powodzeniu tego typu przedsięwzięć
mówi Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w BNP Paribas Real Estate Poland.