W ciągu ostatnich dwóch lat całkowity zasób nowoczesnej powierzchni magazynowej i logistycznej w Polsce powiększył się o ponad 40%. Dynamiczne tempo rozwoju utrzymało się również w rekordowym, pierwszym półroczu 2019 roku. Rynek nie zwalnia i stale się rozwija, co świetnie uwidacznia liczba komercyjnych inwestycji magazynowych w regionach Polski Wschodniej.
Do rozwoju inwestycji magazynowych w regionach Polski Wschodniej zdecydowanie przyczyniła się koncepcja szlaku „Via Carpatia”, czyli budowana etapami, europejska trasa relacji „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Na całej długości trasa ma mieć parametry drogi ekspresowej lub autostrady. Drogi zaplanowane na terenach Polski Wschodniej są kluczowe dla całego szlaku „Via Carpatia”. Biegnąc wzdłuż wschodniej granicy kraju, trasa przecinać ma obszary województw: podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W efekcie połączy główne ośrodki wojewódzkie na wschodzie, czyli Białystok, Lublin i Rzeszów.
Inwestycje przy drogach S8 i S17

Na dzień dzisiejszy z założonych do realizacji w Polsce Wschodniej tras zrealizowano oddano do użytku m.in. odcinek trasy S8 Warszawa – Białystok. Na lata 2019-2020 planowane jest zakończenie budowy drogi ekspresowej S17 między Warszawą, a Lublinem. Trasa znacząco zwiększy potencjał rozwoju sektora magazynowego i logistycznego na tym obszarze, poprawiając komunikację ze stolicą. Przykładem jest budowa kolejnego etapu Panattoni Park Lublin. Planowana jest również nowa inwestycja MLP Lublin II. Warto również wspomnieć o realizowanej trasie S19 pomiędzy Lublinem, a Rzeszowem. Jej otwarcie planowane jest na lata 2021-2022. Ukończenie wszystkich elementów szlaku zapewni niezwykle efektywne połączenia drogowe, łączące regiony Polski Wschodniej z resztą kraju, Europy oraz świata.
Biorąc pod uwagę powyższe, nie należy dziwić się znaczącym zmianom, obserwowanym na rynku magazynowo – logistycznym tego regionu (w szczególności w rejonie Rzeszowa czy Lublina). W 2018 r. deweloperzy ukończyli budowę dwóch wielkoskalowych projektów w tym regionie. Jednym z nich jest pierwszy nowoczesny obiekt magazynowy w Białymstoku – Panattoni Park Białystok (40 600 m kw.). Projekt ten jest bezpośrednim następstwem ukończenia trasy ekspresowej S8 na odcinku Warszawa – Białystok. Drugi projekt to kolejny etap Panattoni Park Lublin (34 600 m kw.). Dostarczenie tak wysokiego wolumenu nowej podaży na rynek o relatywnie małej skali spowodowało wysoki wzrost wskaźnika pustostanów w tym regionie (8,1% na koniec 2018 r.). Jednak w trakcie pierwszego półrocza tego roku znaczna ilość niewynajętej powierzchni została zabsorbowana, zmniejszając wskaźnik do 1,9%.
Tereny Polski Wschodniej są dogodne inwestycyjnie nie tylko dla dużych deweloperów, ale i mniejszych inwestorów, czego świetnym przykładem jest magazyn MKR Invest w Siedlcach, przy planowanym węźle autostrady A2.
Dostępność siły roboczej podstawowym kryterium
Oprócz wpływu dynamicznie rozwijającej się infrastruktury, należy również zwrócić uwagę na dostępność siły roboczej w regionach. Na koniec pierwszego półrocza 2019 roku stopy bezrobocia w województwach Polski Wschodniej wynoszą: woj. lubelskie – 7,3%, woj. podkarpackie – 7,9%, woj. podlaskie – 7,0%. Najwyższy współczynnik w kraju jest w woj. warmińsko-mazurskim, gdzie stopa bezrobocia wyniosła 8,8%. Wskazuje to na duży potencjał znacznie dostępniejszej i tańszej siły roboczej w regionach Polski Wschodniej. Inwestycje magazynowo – logistyczne mogą stać się na tym obszarze kluczowym czynnikiem redukcji stopy bezrobocia, generując nowe miejsca pracy. Dla porównania, w zagłębiach magazynowych, czyli na rynkach śląskim, łódzkim lub podwarszawskim, stopa bezrobocia waha się od 4% do maksymalnie 6%. Obserwując rynek można zatem wysnuć wniosek, że dostępność siły roboczej, zaraz po dogodnej infrastrukturze drogowej, jest podstawowym kryterium decydowania o kolejnych inwestycjach.
Specjalna strefa ekonomiczna w całej Polsce
Kolejnym czynnikiem, wpływającym na dynamiczny rozwój inwestycji magazynowych w regionach Polski Wschodniej jest rozporządzenie wykonawcze do Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które weszło w życie piątego września poprzedniego roku, znana przez hasło „Cała Polska specjalną strefą ekonomiczną”. Według nowych przepisów, inwestorzy na terenie całego kraju mogą liczyć na m.in. na zwolnienie z podatku dochodowego (CIT lub PIT) w różnej wysokości – od 15 do nawet 50%. Wysokość ulgi zależna jest od regionu inwestycji, kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych oraz kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników w dwuletnim rozliczeniu.
Nowelizacja umożliwia również uzyskanie gruntu inwestycyjnego od rządu, zwolnienie z podatku od nieruchomości, dotacji od urzędów pracy oraz wsparcia ze środków unijnych. Suma pomocy publicznej może wynieść aż do 70% wartości nakładów inwestycyjnych.
Warto wspomnieć, iż w zaledwie cztery miesiące po wejściu w życie rozporządzenia wykonawczego, na terenie całego kraju zgłoszonych zostało blisko 350 nowych inwestycji, czyli tyle, ile w ciągu całego roku przed nowelizacją.


