Między pandemią, wojną, rosnącymi cenami i coraz częściej pojawiającymi się przestrogami przed recesją – w takich warunkach przyszło funkcjonować rynkowi nieruchomości handlowych w pierwszym kwartale 2022 roku. Autorzy cyklicznego raportu z BNP Paribas Real Estate Poland zwracają w nim uwagę na m.in.: dalsze umacnianie się pozycji sieci dyskontowych i rosnące zainteresowanie obiektami z dużym potencjałem do modernizacji, rozbudowy i repozycjonowania.
Jaki handel? To zależy...
W definicję handlu wpisana jest duża elastyczność i zdolność dostosowywania się do otoczenia. Ostatnie miesiące były dodatkowym sprawdzianem z prognozowania trendów, oczekiwań i zachowań konsumenckich, a także z wprowadzania w życie odważnych zmian. Doświadczenia z ostatnich dwóch, trzech lat pozwalają nam z optymizmem patrzeć na przyszłość handlu, który przecież jest wyjątkowo otwarty na innowacyjne koncepty i nowe formaty
podkreśla Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate Poland.
Parki handlowe rządzą na budowach
Rosnące w zawrotnym tempie ceny materiałów budowlanych i koszty działalności, a przy tym odpływ pracowników z branż budowlanych powodują, że do gry mocno wchodzą projekty oparte o rozbudowy, przebudowy i różnego rodzaju modernizacje. W pierwszej kolejności nowe życie zyskiwać będą obiekty z największym potencjałem. Na przykład te w których jeszcze niedawno działały markety sieci Tesco
mówi Małgorzata Fibakiewicz, Dyrektor Działu Business and Consultancy Hub, BNP Paribas Real Estate Poland.
Dyskonty coraz bardziej się rozkręcają
Przejmowanie rynku przez sieci dyskontowe można śmiało nazwać silnym trendem. I nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych kwartałach miał on się zmienić. Sukces dyskontów nie opiera się tylko na poszukiwaniu przez klientów niższych cen, ale także na chęci zrobienia wygodnych zakupów w jednym miejscu, najlepiej z parkingiem. Coraz częściej swoje drzwi dla tego typu sklepów otwierają centra handlowe, licząc na przyciągnięcie większej liczby klientów. Dodatkowo, nieuchronny spadek siły nabywczej polskich konsumentów skłoni coraz większą rzeszę klientów do poszukiwania sklepów dyskontowych
zaznacza Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate Poland.