„Biznes dla klimatu. Koszty operacyjne budynków biurowych” to pionierski na skalę europejską raport, porównujący eksploatację budynków certyfikowanych i niecertyfikowanych na rodzimym rynku oraz prezentujący dobre praktyki przedsiębiorstw, zaangażowanych w działania na rzecz klimatu. Analizy, przeprowadzone przez kluczowych graczy na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, to pierwsze i jedyne tego typu badanie, oparte o dane pokazujące zużycie energii w 48 budynkach biurowych.
w biurowcach. Rynek nieruchomości wciąż poszukuje możliwości ich obniżenia, między innymi poprzez certyfikację. Czy jest to skuteczny sposób na redukcję kosztów mediów? To pytanie przyświecało członkom grupy roboczej, realizującej badanie. W ramach projektu Koszty operacyjne budynków biurowych przeanalizowano zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody dla pełnego roku 2014. Próba objęła 26 budynków z certyfikacjami LEED lub BREEAM, co stanowi ok. 17,5% wszystkich certyfikowanych biurowców w Polsce w momencie zbierania danych, oraz 22 biurowce niecertyfikowane.
Podstawowe oczekiwania korzyści z obniżania kosztów eksploatacyjnych nieruchomości poprzez oszczędność mediów są bardzo trudne do wykazania. W rzeczywistości niektóre doniesienia wskazują, że certyfikacja nieruchomości może prowadzić do większego zużycia energii i wody. Możliwe jest, że zachowanie najemców i zarządców budynków ma większy wpływ na zużycie mediów niż cechy konstrukcyjne danej nieruchomości. Dane zgromadzone do tego projektu, wydają się potwierdzać ten scenariusz
dr Nikodem Szumiło, Pracownik Naukowy Wydziału Gospodarki Ziemi Uniwersytetu w Cambridge
Przeprowadzony pilotaż oraz wyciągnięte wnioski dają świetne podłoże do rozwoju analizy. Kontynuacja badania tym bardziej jest uzasadniona, że wciąż trwający dynamiczny rozwój branży nieruchomości, w tym certyfikacji budynków, zwiększa możliwość dostępu do większej ilości danych. Rozbudowanie zastosowanego narzędzia badawczego zwiększyłoby szansę na pokazanie pewnych zależności między budynkami biurowymi i ich kosztami operacyjnymi
Piotr Strzyżewski, Specjalista ds. Technicznych w SPIE Polska
SPIE Polska (koordynator projektu), BuroHappold Engineering, Colliers International, Cushman
& Wakefield, Knight Frank, Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Savills Property Management, Skanska Property Poland, działające w ramach szerszej inicjatywy „Analiza rynku zrównoważonego budownictwa w Polsce”, prowadzonego przez Construction Marketing Group
W 2013 roku zainicjowaliśmy projekt, którego celem było przeprowadzenie badania percepcji na temat zrównoważonego budownictwa na rynku polskim. Badanie pozwoliło nam zidentyfikować obszary, w których należy zwiększyć nacisk na budowanie świadomości tego, czym w pełni jest zrównoważone budownictwo i jakie niesie korzyści społeczne oraz ekonomiczne. W 2014 roku rozpoczęliśmy prace nad drugą fazą projektu opartą na zebraniu danych, które pozwolą potwierdzić wartość zrównoważonego budownictwa w procesie użytkowania
Katarzyna Chwalbińska – Kusek, założycielka Construction Marketing Group, współprzewodnicząca Platformy EEB Polska, Marketing & Business Development Manager w BuroHappold Engineering
w Warszawie. Celem wydarzenia była dyskusja wokół postanowień szczytu klimatycznego COP21 w Paryżu i jego wpływie na świat biznesu. Czy ustalenia z COP21 pobudzą efektywność energetyczną na rynku budowlanym? Jak w praktyce wykorzystać dane pokazujące zużycie energii? Jakie są dobre praktyki na rynku polskim? Odpowiedzi na te pytania szukali zaproszeni goście oraz licznie przybyli uczestnicy spotkania.
Dbałość o środowisko to nasza wspólna odpowiedzialność: polityków, miast oraz biznesu
Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy
Realizacja założeń COP21 w sektorze zarówno prywatnym jak i publicznym wymaga koordynacji. Rola miast i platform współpracy, jak polska Platforma EEB, jest kluczowa. Pełnią one bowiem funkcję koordynacyjną, której rynek naturalnie nie zapewnia.
Roland Hunziker, Dyrektor Programu na Rzecz Zrównoważonego Budownictwa i Miast Światowej Rady na rzecz Zrównoważonego Rozwoju WBCSD.
Pionierskie projekty, takie jak spotkanie Biznes dla Klimatu oraz Koszty Operacyjne Budynków Biurowych przyciągają uwagę odbiorców i są przykładem zmiany świadomości właścicieli budynków, najemców, pracowników i wszystkich zainteresowanych działaniami biznesu na rzecz poprawy klimatu. Dlatego wraz z Platformą EEB Polska, partnerami konferencji i członkami grupy Construction Marketing Group mamy przyjemność przekazać na Państwa ręce raport prezentujący najlepsze praktyki na polskim rynku oraz wyniki pionierskiego porównania zużycia energii przez budynki certyfikowane i niecertyfikowane na polskim rynku.
Aneta Kłodaś, Dyrektor Zarządzająca Bluevine Conuslting, współorganizator spotkania Biznes dla Klimatu
„ Koszty Operacyjne Budynków Biurowych”
Partnerzy projektu: BuroHappold Engineering, Colliers International, Construction Marketing Group, Cushman & Wakefield, Knight Frank, Savills, Skanska Property Poland
Niezależny konsultant przy analizie wyników: NAPE
„Biznes dla Klimatu”
Partner Strategiczny: World Business Council for Sustainable Development
Partoni honorowi: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Warszawski Oddział SARP
Partnerzy Merytoryczni: BuroHappold Engineering, Armstrong Ceiling Solutions, Akzo Nobel, BNP Paribas Real Estate
Partnerzy: BPIE, NAPE, ZEBRA 2020