Ograniczenia rynkowe wynikające z pandemii przyczyniły się do wzmożonego zainteresowania zakupami online i przyspieszenia rozwoju e-commerce w Polsce. Zainteresowanie tym kanałem sprzedaży ma ogromny wpływ na procesy logistyczne oraz aktywność tego sektora gospodarki.
Logistyka magazynowa dla e-commerce, a także logistyka tzw. ‘ostatniej mili’ odnotowały znaczące wzrosty wolumenów w okresie pandemii. Spodziewamy się, że ten trend utrzyma się, a wiele firm zacznie postrzegać sprzedaż online jako konieczność, zapewniającą efektywną realizację sprzedaży. E-commerce nie jest trudny, pod warunkiem dobrze zorganizowanej logistyki przez doświadczonego operatora.
Marta Kunikowska, Kierownik ds. marketingu w Rhenus Logistics S.A.
Firmy świadczące usługi na rzecz sklepów internetowych, muszą tak zorganizować swoją pracę, aby zagwarantować elastyczność zasobów oraz powierzchni magazynowej szczególnie w nagłych i nieprzewidzianych sytuacjach. Duże zmiany w wielkości sprzedaży zależą od kampanii sprzedażowych, sezonowych zmian kolekcji, a także wyprzedaży. Sprzedaż online jest bardzo wrażliwa na trendy, wykreowaną w danym sezonie modę czy ‘social selling’. Nieograniczony dostęp do platform sprzedaży i sklepów online daje niesamowite możliwości zarówno kupującym, jak i sprzedającym.
Marta Kunikowska, Kierownik ds. marketingu w Rhenus Logistics S.A.
Etap przyjęcia towarów do magazynu jest kluczowy dla całego procesu, gdyż źle zidentyfikowane produkty zostaną nieodpowiednio przeprocesowane w kolejnych krokach – co w konsekwencji doprowadzi do niezadowolenia klienta.
Marta Kunikowska, Kierownik ds. marketingu w Rhenus Logistics S.A.
Bardzo częstym scenariuszem w przypadku projektów e-commerce jest ich organiczny rozwój, który wiąże się z potrzebą powiększenia istniejącej powierzchni magazynowej albo relokacją. To, co tu pozostaje sprawą absolutnie kluczową, jest jednoczesna ekspansja oraz zachowanie jakości i wydajności operacji logistycznych na niezmienionym poziomie - tak, aby klient indywidualny w najmniejszym nawet stopniu nie odczuł rewolucji dokonywanej w magazynie. Rozszerzenie procesów logistycznych dla e-commerce najczęściej wiąże się z całkowitą reorganizacją magazynu, zmianami w rozmieszczeniu automatyki magazynowej, a także zmianami strategii pickingu. Dla przykładu, w ubiegłym roku przenosiliśmy operacje magazynowe naszego klienta do nowego budynku, a przeprowadzka odbywała się w trakcie wysokiego sezonu sprzedaży. Dla kolejnego klienta trzykrotnie rozszerzaliśmy powierzchnię magazynową i rozbudowywaliśmy system przenośników rolkowych.
Marta Kunikowska, Kierownik ds. marketingu w Rhenus Logistics S.A.
Tutaj przykładem może być jeden z prowadzonych przez nas projektów e-commerce o europejskim zasięgu sprzedaży, który uruchomiliśmy w 2012 roku w Polsce. Pierwszą fazą wdrożenia było rozwiązanie tymczasowe, w efekcie którego operacje najpierw były prowadzone przez Rhenus w Niemczech, z udziałem polskiego zespołu. W kolejnym etapie projekt był stopniowo relokowany do Polski, gdzie rozpoczęły się właściwe operacje lokalne
Marta Kunikowska, Kierownik ds. marketingu w Rhenus Logistics S.A.
Firma Rhenus Logistics S.A., należąca do Grupy Rhenus, obecna na polskim rynku od 1993 roku, świadczy kompleksowe rozwiązania z zakresu logistyki kontraktowej, transportu drogowego, morskiego i lotniczego. Ze swoją ponad stuletnią historią, Grupa Rhenus jest jednym z wiodących, globalnych dostawców usług logistycznych, którego roczna sprzedaż wynosi 5,5 miliarda euro. Firma zapewnia pełną obsługę logistyczną: począwszy od zaopatrzenia produkcji, sprzedaży i dystrybucji, poprzez szeroki wachlarz usług wartości dodanej, na obsłudze posprzedażowej kończąc. W obszarze logistyki kontraktowej w Polsce, Rhenus Logistics specjalizuje się w obsłudze kanału e-commerce w ramach projektów dedykowanych, a także projektów typu ‘multi-user’.
Pierwszy projekt Rhenus dla branży e-commerce w Polsce został uruchomiony w 2012 roku. W kolejnych latach firma rozwijała usługi dla internetowego kanału sprzedaży. Obsługiwane branże w ramach projektów e-commerce to: fashion, lifestyle, home&living, media. W Polsce firma prowadzi operacje logistyczne na ponad 200 tys. metrach kwadratowych powierzchni magazynowej, a cała Grupa Rhenus posiada ponad 750 lokalizacji na całym świecie, zatrudniając ok. 33 000 pracowników.