W minionym roku krajowy rynek powierzchni handlowych powiększył się o prawie 450 tys. m kw., co w porównaniu ze średnią z ostatniej dekady – wynoszącą nieco ponad 660 tys. m kw. rocznie – wskazuje na znaczące spowolnienie przyrostu podaży. Autorzy raportu "At a Glance, Modern Retail Market in Poland. Q4 2017" z jednej strony zwracają uwagę na zmniejszającą się chłonność rynku, a z drugiej na rosnącą dynamikę zmian w nowoczesnym handlu.
Podaż: prymat metropolii i mniejszych miast
Popyt: rozwój i dywersyfikacja sieci
Polska jest najbardziej znaczącym rynkiem w Europie Środkowej i Wschodniej. Prawie 40 mln potencjalnych klientów w naturalny sposób wzbudza zainteresowanie zagranicznych marek. To, co można zaliczyć na plus, to także relatywnie szeroka i interesująca oferta obiektów handlowych, które spełniają kryteria związane z debiutem i ewentualną ekspansją
Natasa Mika, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych
Czynsze: stabilne "prime" i spadki średnich wartości
Projekty w budowie: przede wszystkim przebudowy i rozbudowy
Modernizacja, remodeling i repozycjonowanie – to słowa, których dość często będziemy używać w nadchodzących latach. Era dominacji hipermarketów definitywnie za nami i niewykluczone, że z czasem niektóre obiekty z najlepszymi, rozpoznawalnymi lokalizacjami będą znacznie się zmieniać tak, aby dopasować swoją ofertę do obecnych i przyszłych trendów. Punkt ciężkości coraz częściej będzie kładziony na funkcje rozrywkowe i społeczne. Nowoczesne obiekty będą współtworzyć miejskie mikroświaty, wykorzystując do tego zewnętrzne, ogólnodostępne place, a w obiektach położonych w centrum większych miast będziemy mogli zauważyć nowatorskie koncepty gastronomiczne wzorowane na halach targowych czy centra wydarzeń, chętnie promujące sztukę i kulturę
Fabrice Paumelle, Head of Retail, Europa Środkowo-Wschodnia